FIZJOTERAPIA NOWORODÓW I DZIECI
Fizjoterapia w plagiocefalii
Co to jest plagiocefalia?
Plagiocefalia to syndrom płaskiej główki u niemowlęcia i zniekształcenie kości czaszki u małych dzieci. Kościec czaszki u dzieci w wieku niemowlęcym i noworodkowym jest miękki i plastyczny, a szwy czaszkowe (miejsca w których kości główki łączą się ze sobą) są elastyczne, z tej przyczyny głowa maluszków jest narażona na pojawienie się odkształceń.
Skośnogłowie pojawia się u wcześniaków i u dzieci z ciąży mnogich. Często obserwowane jest w przypadku niezmieniania pozycji ułożenia maluszka kiedy śpi np. śpi zawsze na plecach, zawsze z głową obróconą w tą samą stronę. Zdarza się również, że plagiocefalia pojawia się w wyniku karmienia dziecka ułożonego zawsze tak samo.
Czym jest plagiocefalia?
Plagiocefalia (łac. plagiocephalia), nazywana jest też skośnogłowiem i zespołem spłaszczonej główki u niemowlaka. Jest jedną z najczęstszych deformacji czaszki u małych dzieci. Czaszkę niemowlaka tworzą kości połączone ze sobą rozciągliwą błoną, a kościec może się ruszać. Dzięki temu podczas porodu ułatwia to przejście dziecka przez kanał rodny mamy. Wraz z rozwojem dziecka błona ta zrasta się.
Jak wygląda plagiocefalia?
Asymetryczne spłaszczenie głowy dziecka dotyczy najczęściej tylnej lub bocznej części głowy.
Od góry główka wygląda, jak równoległobok.
Jaka jest przyczyna plagiocefalii?
plagiocefalia ułożeniowa (pozycyjna) – nieprawidłowe ułożenie powodujące ucisk mechaniczny na głowę
przedwczesne jednostronne zrośnięcie szwów czaszkowych powodujące deformacje głowy
ciąża mnoga – ograniczona przestrzeń w macicy uniemożliwia swobodne ułożenie dzieci doprowadzając do ucisku na plastyczną główkę dziecka
nadmierna masa płodu
nieprawidłowe ułożenie płodu w łonie matki
przebywanie w inkubatorze – maluszek leży na plecach lub na boku i rzadko zmienia się jego pozycję, doprowadzając tym samym do płaskiej główki u niemowlaka z tyłu lub z jednej strony,
małowodzie lub wielowodzie
niezmieniana pozycja w trackie snu – rodzice często układają dziecko na plecach by zniwelować ryzyko śmierci łóżeczkowej. Niestety powoduje to nacisk na kształtującą się głowę dziecka
nie układanie dziecka na brzuchu – pozycja na brzuchu odciąża kości czaszki wpływając pozytywnie na równomierny rozwój głowy oraz rozwój motoryczny noworodka
komplikacje porodowe – odkształcenie głowy może być efektem długiego porodu, porodu kleszczowego i podciśnieniowego, pozycja uciskowa może odkształcić kości czaszki
ułożenie pośladkowe
wcześniactwo – obniżenie stopnia skostnienia czaszki wcześniaka w porównaniu do dzieci urodzonych o czasie
kręcz szyji – dziecko preferuje jedną stronę i przyjmuje pozycję zgięcia bocznego z rotacją głowy przez skrócenie mięśnia mostkowo–obojczykowego-sutkowego, prowadzi to do spłaszczenia kości czaszki u niemowlaka i asymetrii,
wady wzroku i patologie napięciowe mięśni oka
Na czym polega fizjoterapia w plagiocefalii?
Fizjoterapeuta dziecięcy stymuluje delikatnie kościec głowy dziecka do przyjęcia anatomicznie prawidłowej formy. Noworodki bardzo lubią tą metodę terapeutyczną gdyż jest dla nich przyjemna, dlatego często zasypiają podczas pracy.
Jakie są konsekwencje nieleczonej plagiocefalia?
Za ustawieniem głowy w przestrzeni podąża ciało, dlatego plagiocefalia może powodować powstanie nieprawidłowego napięcia mięśniowego w ciele dziecka, a w konsekwencji wady postawy i wady stóp.
FIZJOTERAPIA W ZABURZENIACH ROZWOJU
Kamienie milowe czyli osiąganie umiejętności adekwatnych do wieku dziecka jest bardzo częstym problemem z jakim zgłaszają się rodzice ze swoimi dziećmi.
Zgodnie z wiekiem każde dziecko zdobywa nowe umiejętności motoryczne takie jak unoszenie głowy, siadanie, raczkowanie czy chód. Nieosiąganie, opóźnione osiągnięcie i nieprawidłowe wykonywanie tych umiejętności jest wskazaniem do fizjoterapii.
W REHA CARE każdy maluszek może liczyć na pomoc w osiągnięciu nowych umiejętności, znalezieniu przyczyny pojawiających się dysfunkcji i opóźnień rozwojowych.
FIZJOTERAPIA WZMOŻONEGO NAPIĘCIA MIĘŚNIOWEGO
Wzmożone napięcie mięśniowe u niemowlaka może dotyczyć rąk, nóg, karku lub tułowia.
Niepokój wzbudza prężenie się i wyginie ciała dziecka w nienaturalny sposób. W takiej sytuacji dobrze jest zgłosić się do doświadczonego fizjoterapeuty pediatrycznego.
Objawy wzmożonego napięcia mięśniowego to:
spastyczność
prężenie się w nienaturalny sposób
napinanie się ciała, sztywność i opór, niechęć i grymas na twarzy często z płaczem kiedy opiekun zmienia pozycję ciała dziecka
ciągłym płacz i rozdrażnienie
układanie ciała w literę C
silne zaciskanie pięści
nie wypuszczanie zabawek z ręki
pełzanie bez zaangażowania nóg
przedwczesna pionizacja
niechęć do bycia dotykanym przez innych
Jakie są przyczyny wzmożonego napięcia mięśniowego?
Przyczyną wzmożonego napięcia mięśniowego jest nieprawidłowa praca układu nerwowego o różnym podłożu.
Zdarza się, że rodzice nieświadomie pogłębiają wzmożone napięcia mięśniowego pielęgnując noworodka w sposób nieprawidłowy. Dlatego dobrze jest zgłosić się z maluchem do fizjoterapeuty, który pokaże jak się opiekować i co robić by pomóc dziecku.
Fizjoterapeuta dziecięcy wdroży odpowiednie metody fizjoterapeutyczne i ćwiczenia oraz udzieli instruktarzu rodzicom co robić w domu.
FIZJOTERAPIA OBNIŻONEGO NAPIĘCIA MIĘŚNIOWEGO
Obniżone napięcie mięśniowe – hipotonia mięśniowa
Co to jest obniżone napięcie mięśniowe?
Obniżone napięcie mięśniowe to upośledzenie zdolności do utrzymania kontroli postawy oraz ruchu przeciwko sile grawitacji. U dzieci obserwuje się brak lub osłabienie oporu na biernie prowadzony ruch i mniejszą kontrolę własnego ciała.
Konsekwencją jest pojawianie się wady postawy oraz nieprawidłowości w mechanice ruchu.
Jakie są objawy obniżonego napięcia mięśniowego u dzieci?
dziecko jest wiotkie, „przelewa się” przez ręce,
pojawiają się opóźnienia rozwoju psychomotorycznego np. dziecko nie unosi głowy w leżeniu na brzuchu, nie sięga po zabawki i nie chwyta ich, nie unosi stóp by bawić się nóżkami, nie bawi się rączkami, nie obracania się, nie jest w stanie utrzymać się w siadzie,
dziecko ma problem z mową i połykaniem przez co dławi się i krztusi,
opóźniony rozwój intelektualny (może, ale nie musi wystąpić)
Na czym polega fizjoterapia obniżonego napięcia mięśniowego?
Poprzez odpowiednio dobrane metody fizjoterapeutyczne zastosowane w gabinecie połączone z instruktarzem dotyczącym pracy z dzieckiem w domu, rozwój maluszka będzie stymulowany do osiągnięcia prawidłowych wzorów. Fizjoterapeuta wesprze rodzica i pokaże jak ćwiczyć z dzieckiem. Fizjoterapia ułożona indywidualnie do potrzeb dziecka przyniesie szybkie efekty.
ULEWANIE – KOLKA – BÓL BRZUSZKA
Jakie są objawy kolki u noworodka?
Dziecko kopie nóżkami, ma wzdęty brzuszek, gazy, nie może oddać stolca, wpada w błędny krąg płaczu. Dolegliwości te wynikają z kształtowania się układu pokarmowego dziecka.
Jak zlikwidować kolkę u dziecka?
Niewielu rodziców wie, że fizjoterapią trzewną da się całkowicie zlikwidować kolkę u jego pociechy. Fizjoterapeuta pracując z brzuszkiem maluszka niweluje panujące w nim napięcia, przywraca prawidłową fizjologiczną pracę i rozwój trzewny. Fizjoterapia jest delikatna i przynosi natychmiastową ulgę. Na twarzy dziecka pojawia się podczas terapii ulga, staje się spokojne, a po fizjoterapii śpi nawet kilka godzin nieprzerwanym snem.
KONTROLA ROZWOJU DZIECKA
Każdy niepokojący objaw, niepewność ze strony rodzica lub chęć dowiedzenia się jak prawidłowo opiekować się swoją pociechą to krok do fizjoterapeuty dziecięcego.
W REHA CARE uzyskacie Państwo odpowiedz na każde pytanie. Skontrolujecie czy Wasza pociecha rozwija się prawidłowo, a w razie zaistniałej potrzeby uzyskacie wsparcie wykwalifikowanego fizjoterapeuty.
FIZJOTERAPIA DZIECI URODZONYCH PRZEZ CESARSKIE CIĘCIE
Każde dziecko urodzone przez cięcie cesarskie podlega fizjoterapii.
Przejście przez kanał rodny podczas porodu naturalnego zapewnia noworodkowi odpowiednią stymulację dla ciśnienia płynów ustrojowych, twarzoczaszki i czaszki czego w przypadku cięcia cesarskiego brak. Dlatego warto w 2 tygodniu życia dziecka zgłosić się do fizjoterapeuty pediatrycznego, który skontroluje rozwój noworodka i odpowiednimi metodami stymulacji zapewni prawidłowy rozwój.
Dzieci urodzone przez cięcie cesarskie często długo wykazują nadwrażliwość taktylną (dotykową) okolic twarzy, szyi i obręczy barkowej. Często rodzice zgłaszają, że dziecko nie lubi kremowania twarzy, nieprawidłowo układa język podczas jedzenia, ma problem ze ssaniem.
Fizjoterapia polega na kontrolowanym dostarczeniu bodźców sensorycznych, dotykowych i proprioceptywnych, tak by dziecko spontaniczne adoptowało reakcje poprawiające integracje tych bodźców. Większość odruchów powinna dojrzeć w pierwszych miesiącach życia dziecka.
FIZJOTERAPIA MIOFUNKCYJNA
Czym są zaburzenia miofunkcyjne?
Zaburzenia miofunkcyjne polegają na nieprawidłowym połykaniu, język wysuwa się między zęby i napiera na nie. W konsekwencji pojawiają się wady zgryzu i problemy natury logopedycznej jak wady wymowy i seplenienie międzyzębowe. Jeśli praca mięśniowo-językowa jest nieprawidłowa mogą pojawiać się problemy z przesuwaniem pokarmu i śliny językiem. Dziecko tworzy wówczas funkcję zastępczą używając do tego innych partii mięśniowych. W fizjoterapii zwraca się uwagę ułożenie spoczynkowe języka, które często jest nieprawidłowe. Prawidłowo język powinien dotykać podniebienia, usta powinny być zamknięte, a dziecko powinno oddychać przez nos.
Fizjoterapia polega na wyrównaniu napięć mięśniowych i nauczeniu dziecka prawidłowej funkcji.
FIZJOTERAPIA PRZETRWAŁYCH ODRUCHÓW
Odruchy pojawiają się już w życiu płodowym. Są one niezbędne podczas porodu i dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania. Fizjologicznie część odruchów zanika zgodnie z kalendarzem rozwojowym. Odruchy przetrwałe lub nieprawidłowo rozwinięte w życiu płodowym i poporodowo mogą zaburzać rozwój psychoruchowy, mowy, czy emocjonalny.
Fizjoterapia wykorzystuje plastykę układu nerwowego i jego zdolności adaptacyjne. Prawidłowo poprowadzona fizjoterapia zabezpiecza dziecko przed walką pomiędzy bodźcami jakie dostarcza otaczający je świat, a odruchami obronnymi na te bodźce.
FIZJOTERAPIA NEUROROZWOJOWA
Co to są zaburzenia neurorozwojowe dziecka?
Zaburzenia neurorozwojowe to zbiór nieprawidłowości w rozwoju ruchowym, intelektualnym i społecznym dziecka.
Jakie są objawy zaburzeń neurorozwojowych?
Opóźnienie, brak lub nieprawidłowe wykonywanie przez niemowę kolejnych kroków milowych (umiejętności motorycznych) w rozwoju psychomotorycznym to najbardziej widoczny objaw, który może zaniepokoić rodzica. Kolejne to asymetria wzorców ruchowych lub ułożenia ciała dziecka np. dziecko obraca się zawsze przez prawą stronę lub wstaje zawsze na lewą nóżkę, zaburzenia przyjmowania pokarmów, rozdrażnienie lub mała aktywność niemowlęcia.
Na czym polega fizjoterapia w zaburzeniach neurorozwojowych?
Fizjoterapeuta dziecięcy diagnozuje malucha, szuka przyczyny wystąpienia nieprawidłowości i wdraża zawsze indywidualnie dostosowaną do potrzeb dziecka fizjoterapię. Dzięki fizjoterapii likwidowane są zaburzenia przeszkadzające maluchowi w prawidłowym zbieraniu informacji przez układ nerwowy, a co za tym idzie dziecko może rozwijać się prawidłowo.
FIZJOTERAPIA WAD STÓP
Wady stóp są bardzo częste i łatwe do wychwycenia przez rodziców. Dzięki temu można je szybko zdiagnozować i poddać dziecko fizjoterapii. Im wcześniej rozpocznie się proces fizjoterapeutyczny tym lepiej.
Fizjoterapeuta na podstawie badania oceni jaka wada stóp występuje u Twojego dziecka i ustali metody, dzięki którym przez pracę w domu i podczas spotkań z fizjoterapeutą wada zostanie wyeliminowana.
FIZJOTERAPIA WAD POSTAWY
Wady postawy wśród dzieci i młodzieży są jednym z najczęstszych problemów zdrowotnych. Wady postawy to wszelkie odchylenia od prawidłowego ustawienia ciała. Mogą być wrodzone (dziedziczne) i nabyte (powstałe w wyniku różnych czynników). Wady postawy obejmują różne obszary ciała.
Najczęściej spotykane wady postawy to wady kręgosłupa, wady klatki piersiowej oraz wady kończyn dolnych.
Diagnozą rodzaju wady postawy zajmuje się fizjoterapeuta. Na podstawie oceny postawy dziecka fizjoterapeuta planuje terapię, dobierając metody korekcji indywidualnie do potrzeb dziecka.
Jak ocenić czy dziecko ma wadę postawy?
Skoro wadą postawy są wszystkie odchylenia od prawidłowej postawy ciała, to warto zrozumieć jak wygląda prawidłowe ustawienie ciała.
Prawidłowa postawa ciała to nic innego jak symetryczne ustawienie poszczególnych części ciała względem osi długiej ( linii padającej od czubka głowy do punktu pośrodku stóp) i względem siebie, a jej utrzymanie wymaga niewielkiego napięcia mięśniowego i jest naturalne i niewymuszone. Utrzymanie prawidłowej postawy jest możliwe tylko jeśli układ kostny, mięśniowy, stawowy i więzadłowy jest prawidłowo rozwinięty. Prawidłowa postawa dziecka jest stabilna, wydolna dynamicznie, głowa jest ustawiona prosto, plecy są proste, miednica nie jest przechylona bocznie, do przodu lub do tyłu ani zrotowana. Symetrycznie ustawione są ramiona, łopatki, kąty talii, kościec miednicy, rzepki i kostki przyśrodkowe. Prawidłowe są też krzywizny kręgosłupa, stopy klatka piersiowa, a brzuch jest płatki i nie wystaje do przodu.
Wady postawy dotyczą kręgosłupa, klatki piersiowej oraz kończyn, czyli dotyczą całego ciała.
Wady postawy często mają wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, co wynika z nierównomiernego wzrostu i występujących w ciele dziecka napięć.
WADY POSTAWY MAJĄ TENDENCJĘ DO POGŁĘBIANIA SIĘ
Ważne by jak najszybciej podjąć fizjoterapię w przypadku zaobserwowania nieprawidłowości.
RODZAJE WAD POSTAWY
Wady kręgosłupa:
-plecy okrągłe
-plecy okrągło-wklęsłe
-plecy wklęsłe
-plecy płaskie
-skolioza
Wady klatki piersiowej
-kurza klatka piersiowa
-klatka piersiowa lejkowata
Wady kończyn dolnych
-kolana koślawe
-kolana szpotawe
Wady stóp
-stopa końsko-szpotawa
-stopa szpotawa
-stopa koślawa
Fizjoterapia wad postawy polega na zlikwidowaniu patologicznych napięć panujących w ciele dziecka przez zastosowanie technik manualnych i terapię tkankowo –powięziową. Kolejno wprowadza się ćwiczenia korekcyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. Celem ćwiczeń jest skorygowanie postawy ciała i doprowadzenie do jej symetrii. Jeśli jest taka potrzeba fizjoterapeuta stosuje kinesiotaping.
Jak zapobiegać wadom postawy?
Wady postawy mogą być wrodzone, ale często powstają przez wpływ czynników środowiskowych, zawsze jednak są wynikiem patologicznych napięć w ciele, które formują rosnący szkielet dziecka. Profilaktyka opiera się o niedopuszczanie do powstania tych napięć. Bez nich formujący się szkielet będzie ukształtowany prawidłowo.
Profilaktyka opiera się też na wprowadzeniu w codzienność aktywności fizycznej i stosowaniu zasad ergonomii podczas nauki.
FIZJOTERAPIA SKOLIOZ
Skolioza to wada kręgosłupa polegająca na skrzywieniu bocznym i / lub pogłębieniu lub spłyceniu fizjologicznych krzywizn kręgosłupa.
Kręgosłup układa się w literę S lub C, albo przy zniesieniu krzywizn staje się nienaturalnie prosty.
Jak powstaje skolioza?
Skolioza jest wadą postawy, która powstaje w wyniku panujących w ciele dziecka napięć. Napięcia te obejmują tkanki miękkie takie jak mięśnie, więzadła, naczynia krwionośne i powięź. Patologiczne napięcie pociąga formujący się szkielet (u dzieci zakończenia kostne to chrząstka) ustawiając kręgosłup w skrzywieniu. Brak wyrównania napięć w odpowiednim momencie skutkuje powstaniem skoliozy lub szerzej pojętej wady postawy.
Napięcia te mogą być wynikiem trudnego porodu, cesarskiego cięcia, plagiocefalii lub czynników środowiskowych.
Jak leczyć skoliozę?
Wyprowadzenie wady kręgosłupa – skoliozy polega na połączeniu terapii tkankowej, która likwiduje patologiczne napięcia z ćwiczeniami korekcyjnymi. Terapia jest planowana i prowadzona przez fizjoterapeutę. Ocena postawy ciała dziecka jest pierwszym krokiem do podjęcia korekcji, ze względu na indywidualne warunki panujące w ciele. Na podstawie badania wprowadza się terapię korekcyjną.